2016. szeptember 11., vasárnap

A legfotogénebb olasz kisváros

A keleti Riviéra legszebbjének tartják Portofinót. Állítólag Portofino a világ leggyakrabban fényképezett települése. A kék öböl körül színes halászházikók, szűk kis utcák, a hegytetőn régi vár, nagyon hangulatos kis város. A dombokon dús a növényzet.

A hétvége első napját Bobbióban, majd Sestri Levantében töltöttünk.

Szállásunk Sestri Levante fölött a hegytetőn, Lavagnában volt, melyet az airbnb-n keresztül foglaltunk.

Házigazdánkat reggel sem láttuk, de valamikor az éjszaka folyamán volt otthon, mert reggelire terülj, terülj asztalkám volt. Jól bereggeliztünk, majd kipakoltuk a cuccokat az autóba. Ő továbbra sem került elő, így csak a konyhaasztalon hagytunk neki pár sort búcsúzóul.

Erre a napra két dolog volt betervezve: Portofino és Carrara.

Portofino

Portofino település Olaszországban, Liguria régióban, Genova megyében. A község a Tigullio-öböl nyugati részén fekszik, Genovától 36 km-re, Rapallotól 7 km-re nyugatra. Elérhető az A12-es autópályán Rapallo kijárattól. Északon Santa Margherita Ligure községgel, délen és keleten a Ligur-tengerrel, nyugaton pedig Camogli községgel határos. Hat másik községgel együtt alkotja a Portofinoi Regionális Természeti Parkot.

Portofino neve latin eredetű: Plinius Portus Delphini névvel említik ezt az öblöt, ahol valaha a római flotta egy része állomásozott. Delfinek helyett ma csak fürdőzők úszkálnak vizében.

Liguria idegenforgalma régi időre nyúlik vissza. A franciák már a XIX. században megismertették a világgal a Francia Riviérát, az olaszok pár évtizeddel később a Francia Riviéra folytatásaként ismert olasz partszakasszal folytatták. Ez a partvidék sokáig ismeretlen volt a turisták számára, hiszen a hegyek meredek lejtői megközelíthetetlenné tették ezt a vidéket.

Portofino címere

Érdekességek

Oroszlánszívű Richárd angol uralkodó, egy helyi legenda szerint öt napot töltött Portofino erődjében 1190-ben a harmadik keresztes háború előtt.

XI. Gergely pápa 1377-ben járt itt, amint Rómából Avignonba tartott.

Guy de Maupassant francia író 1889-ben járt itt, és egy elégikus költeményt szentelt Portofinonak.

Guglielmo Marconi fizikus és feltaláló, az 1930-as években járt Portofinoban.

És azóta is rengeteg híresség és celeb, az 50-es, 60-as években állítólag Brigitte Bardot, Elizabeth Taylor és Ingrid Bergman is ide jártak nyaralni, Silvio Berlusconi, Giorgio Armani és Dolce & Gabbana (akiknek állítólag nyaralójuk is van itt), Jennifer Lopez, Naomi Campbell, Kylie Minogue, Rod Stewart és Penny Lancaster, illetve a Beckham család is megfordult itt sok más híresség között.

Van egy Dior parfüm, az Escale á Portofino, melyet a kisváros ihletett. (Nevének jelentése kb. megálló Portofinoban.)

Portofinoba legegyszerűbben Santa Margherita Ligure városkából juthatunk el. Mehetünk autóval, de Portofino nagyon kicsi, parkolóhely alig van. Sétálhatunk is a túraösvényen a tenger mentén, vagy mehetünk a helyi busszal vagy hajóval. Azt hiszem, nem kérdés, hogy mi a hajót választottuk.

Santa Margherita Ligure

Kikötő - Santa Margherita Ligure

A legfotogénebb olasz városnak, a keleti Riviéra legszebbjének tartják Portofinot. Állítólag Portofino a világ leggyakrabban fényképezett települése. A kék öböl körül színes halászházikók, szűk kis utcák, a hegytetőn régi vár, nagyon hangulatos kis város. A dombokon dús a növényzet.

Kikötő - Portofino

Amint megérkeztünk a kikötőbe és kiszálltunk a hajóból, láttuk, hogy Portofino elég kicsi és könnyen felfedezhető. A kis öböl körül zajlik az élet, itt jól megférnek egymás mellett az egyszerű halászcsónakok és sok millió dolláros jachtok. De a legszebb mégis a háttérben a világhírű színes házsor. A kis falu tele van luxus boltokkal és rengeteg étteremmel, fagyizóval és természetesen szuvenírbolttal is.

Látnivalók

Chiesa di San Giorgio

Portofino tele van turistával. Az öböl körüli káosz és embertömeg a dombon lévő San Giorgio templomnál picivel kevesebb. A templom előtti kis térről szuper a kilátás. Sajnos elég nehéz fényképet készíteni úgy, hogy mások ne legyenek benne, mert elég pici az a rész, ahonnan jól látni az öblöt és az azt körülvevő színes házsort.

A San Giorgio templom a XII. században épült. A második világháborúban lebombázták, ezt követően teljesen újjáépítették. A templomban őrzik a legendák szerint Sárkányölő Szent György relikviáit, amelyeket a keresztesek hoztak a Szentföldről.

A Chiesa di San Giorgio a kikötő felől

Castello Brown

Ennél azonban még kevesebb ember és talán még szebb a kilátás a Brown Várból (Castello Brown). Ide azért fel kell mászni.

Castello Brown a kikötő felől

Castello Brown a templom felől

A várat szép olasz kert veszi körül, és ha lenézünk innen a falura, vagy a tengerre… eláll a lélegzetünk!

A Castello Brown múzeum Portofino kikötője felett található. A kastély helyzetéből adódóan kiválóan alkalmas a kikötő védelmezésére, és úgy tűnik, hogy erre is használták már a XV. századtól.

A Genovai Nyilvántartó Hivatal szerint ágyú elemek készültek itt a XVI. század elején, és a hadmérnök Giovanni Maria Olgiati dolgozta ki a teljes erőd terveit 1554 körül. A kastélyt 1557-ben fejezték be, és 1575-ben visszaverte Gio Andrea Doria támadását.

1622-1624 között az épületet kibővítették, és ebben a formában élt meg másfél évszázadot.

A kis torony 1798-ban Napóleon Ligur Köztársaságának idején egy angol támadás során elpusztult.

1815-1867-ig üresen állt. Ekkor vásárolta meg Montague Yeats-Brown, genovai angol konzul. Ő kérte fel Alfredo D'Andrade építészt, és barátja és konzul-társa James Harris tanácsa alapján az erődöt egy kényelmes villává alakíttatta át, megtartva eredeti formáját.

1949-ig az ő utódainak birtokában volt az ingatlan, majd eladták egy angol párnak, John Baber ezredesnek és feleségének, akik helyreállították a tönkrement részeket.

1961-ben a kastélyt eladták Portofino városának.

Chiesa di San Martino

A Szent Márton templomot a X. században építették. 986-ban Adelaide királynő adományozta a területet a San Fruttuoso szerzeteseknek. Ez igazságszolgáltatási jogot is adott San Fruttuoso apátjának, aki 1171-ig tartotta ellenőrzése alatt a várost. Ekkor az adminisztrációs teendők átkerültek Rapallo polgári hatóságaihoz.

Érdemes bóklászni kicsit a zegzugos utcácskákban, fagyizni egyet. Mondanom sem kell, itt egy ebéd egy vagyonba kerül. De egy fagyi azért belefér! Érdemes visszamenni a kikötőbe is, és bámulni a kis- és nagy hajókat, a halakat a vízben. És várni a közelgő vihart! :-) Igen, mire visszaértünk a kikötőbe, a tenger felől már gyülekeztek a mérges szürke felhők. A házakat még sütötte a nap, így érdekes kontraszt keletkezett.

Santa Margherita Ligure

A hajóúton visszafelé kb. félúton aztán elkapott minket a zuhé.

Mire megérkeztünk Santa Margherita Ligure kikötőjébe, szerencsére már lecsendesedett, itt már csak szemerkélt az eső. Mivel Portofinóban csak fagyiztunk, nagyon éhesek voltunk már, és nem akartunk „ebéd” nélkül tovább indulni.

A központhoz közel találtunk egy helyet, ami szerencsére nyitva volt, és hajlandóak voltak nekünk valamit enni adni. A Ristorante Il Nostromo hangulatos termében ültünk le (kint még esett az eső, és minden csurom víz volt). Mivel a napot a tengerparton töltöttük, kérdés sem volt, hogy mit együnk! :-)

Antipasto Misto di Mare

Cozze alla Marinara con Patatine Fritte

Sufflé al Cioccolato

Crema di Yogurt e Mirtilli

A finomságok után visszasétáltunk a parkolóba és autóba ültünk. Meg sem álltunk Carrara márványhegyeiig.

Ha tetszett a bejegyzés, köszönöm, ha megosztod a linket másokkal is. A cikket viszont légy szíves, ne másold!

Ha máskor is szeretnél velünk utazni, inspirációért kövess minket a Mindenütt jóóó blog Facebook oldalán, vagy a blog youtube csatornáján, ahol még több érdekes tartalommal és egy szuper közösséggel találkozhatsz!

LINKEK/IRODALOM

Portofino ANGOLul: https://en.wikipedia.org/wiki/Portofino
Castello Brown ANGOLul: https://en.wikipedia.org/wiki/Castello_Brown
Ristorante Il Nostromo OLASZul: https://www.facebook.com/risotrante.nostromo/

Panoráma útikönyvek sorozat, Itália kötet

(A bejegyzésben szereplő képek egy része Laurent-é.)

1. Gyönyörűséges! És még nem jártam ott.

2. Egy tengerparti gyöngyszem. Évekkel ezelőtt, mikor megjelent a Dior Portofino nevű parfümje hallottam először e nevet és tudtam meg, hogy egy olasz város nevéhez kapcsolódik. Rákerestem és már akkor megcsodáltam a színes házakat a tengerparton. Azonnal értettem, hogy mi ihlette az illat alkotóit.
    Szerintem, ha személyesen látnám, teljesen azonosulni tudnék az illattal, a hely inspirációival.
    A pálmát természetesen a San Giorgio előtti csodálatos kavics-flaszter viszi el nálam! :-)

1. A parfümről nem tudam, köszi az infót, rögtön be is írom az érdekességek közé :-)
      Az a nagy kavicsos tér... hatalmas munka lehetett megcsinálni! Gyönyörű!