2016. július 12., kedd

2016. 07. 12.

Seljalandsfoss vízesés,
Vestmannaeyjar (Westman szigetek) - Heimaey sziget: Sæheimar aquarium

Némi alvás után, reggel 07:30-kor keltünk. Mostanában nem visszük túlzásba az alvást. A hostelben mi voltunk az elsők, akik felkeltünk.

A szállás ára tartalmazott reggelit, a közeli étteremben, ami előző este már zárva volt. Eredetileg svédasztalosra ígérték, de nem az volt. Mi voltunk az elsők, nem is tudom, hogy mások később jöttek-e. Nagyon bőséges reggelit kaptunk, annyit, hogy meg sem bírtuk enni, így a maradékot elcsomagoltattuk.

Skyr, az izlandi joghurt

A Skyr, az izlandi táplálkozás egyik alapköve, nemzeti büszkeségük. A Skyr, azaz az izlandi joghurt elég hasonló a görög joghurthoz: sűrű és krémes, nagyon gazdag fehérjében. Az elkészítése során négyszer annyi tejet használnak, mint a hagyományos joghurt esetében, és 2-szer, 3-szor annyi fehérjét tartalmaz, mint a szokványos joghurtok. Emellett a zsírtartalma minimális, a mi joghurtunknál krémesebb, sűrűbb, és laktatóbb. Az ízesített változat az igazán finom. A klasszikus körte, eper, áfonya mellett létezik mézes-vaníliás vagy banános-csokis is. Ráadásul 170g-os kiszerelésben kapható, és a fóliát védő műanyag tetőben adnak egy összehajtható kis kanalat, ami nagyon praktikus.

Reggeli után bepakoltunk az autóba és nekivágtunk az útnak. Erre a napra is rengeteg dolog volt betervezve, egyet ki is hagytunk, azt majd reméljük, hogy visszafelé jövet be tudjuk iktatni. Amit viszont sikerült teljesítenünk az a Seljalandsfoss vízesés, Vestmannaeyjar (Westman szigetek) - Heimaey sziget, Sæheimar aquarium, Eldheimar vulkán múzeum, Eldfell vulkán és egy Ribsafari.

Szép idő volt, ragyogott a nap. Útközben találkoztunk stopposokkal, fel is vettük volna őket, de csak kb. 10 km-ig mentünk egy irányba, így nem szálltak be. Később megint láttunk két lányt, ők eljöttek velünk egy darabig, a Seljalandsfoss vízesésig. Már majdnem a célnál voltunk, mikor elkezdett iszonyatosan zuhogni az eső. Teljesen el voltunk keseredve (legfőképpen én), hogy akkor most mi lesz… Ekkora viharban hogy nézzük meg a vízesést?

Megérkeztünk, leparkoltuk az autót, a két stoppos csaj gyorsan kiszállt és el is tűnt. Mi meg előszedtük az esőkabátot, kabátot, gumicsizmát. Áldom az eszem, hogy magammal hoztam!

És amekkora szerencsénk volt, az eső is kezdett alábbhagyni, mire mindent magunkra vettünk és kiszálltunk az autóból, már csak olyan apró és kevéske esett, mintha porcukorral óvatosan meghintenénk egy sütit.

A Seljalandsfoss vízesés Izland egyik leghíresebb, legfestőibb szépségű, elegáns vízesése. Ezt a vízesést a 2010-es kitöréséről elhíresült Eyjafjallajökull nyugati lábainál lehet megcsodálni. Maga a Seljalands folyó is az Eyjafjallajökull gleccserből ered. A kb. 60 m magas zuhatag azért különleges, mert a lezuhanó víz mögé biztonságosan be lehet sétálni, és a vízfüggöny mögül nézelődhetünk, fotózhatunk, és egy egészen egyedi nézőpontból gyönyörködhetünk a tájban.

Egy lapátszerűen kiugró széles, lapos bazalt szikláról zuhan le a víz, amely az alatta lévő sekély folyócska miatt milliónyi apró cseppre porlik, és a szerencsések, akik napsütésben látják a vízesést, szivárványt is láthatnak. Nekünk ez nem adatott meg, már annak is örültünk, hogy az eső úgy-ahogy elállt.

A vízesés mögött

A Seljalandsfoss vízesés mellett több kisebb vízesés is található

Nem volt időnk elmenni Keldur-ba, ez majd a visszafelé útra marad, mert el kellett érnünk a kompot Landeyjahöfn-ben. Naponta 5-ször jár komp a Westman szigetekre Landeyjahöfn-ből. A komp a Heimaey szigetre visz, mely az Izland partjaitól délre fekvő szigetcsoport legnagyobb tagja. Heimaey az egyetlen lakott terület, de itt is mindössze 4000 ember él. Ez a sziget azonban a többivel ellentétben egy viszonylag sűrűn lakott terület, az egy-kétszintes kis házikók szinte egymást érik a szárazföldi partszakaszon.

Szóval mi is így mentünk, komppal, amire a jegyet Laurent még otthon lefoglalta. A Herjólfur autószállító komp 1992-ben épült a Vestmannaeyjar és Izland déli partja közötti forgalom kiszolgálására. A hajókázás kb. fél órás volt. Az út során rengeteg madarat láthattunk.

Herjólfur komp

Hamm, bekaplak! :-)

A Vestmannaeyjar szigetek

Heimaey sziget kikötője

A Vestmannaeyjar (Westman vagy Vestman) szigetek lakosságának története a legendák szerint az izlandi honfoglalás idejéig, 875-ig nyúlik vissza. A hagyomány szerint az első izlandi telepesnek, a honfoglalás legendás vezérének, Ingólfur Arnarson-nak volt egy fogadott testvére, Hjörleifur Hróðmarsson, aki egy korábbi kalandozásán számos foglyot ejtett Írországban. Tízet közülük rabszolgaként magával vitt Izlandra. Izlandon Hjörleifur külön téli szálláson telepedett le. Ezután a tavaszi vetéssel megbízott rabszolgái fellázadtak, megölték őt és embereit, a háztartás nőtagjait pedig elrabolták és velük a mai Vestmannaeyjar szigeteire menekültek. Állítólag hajótörést szenvedtek, azért nem jutottak messzebb. Amikor Ingólfur felfedezte tettüket, testvéri kötelessége volt vérbosszút állni, amit meg is tett. Kiderítette, hogy az írek hová menekültek, és megölte őket. A szigetek ekkor kapták nevüket, mert a korabeli vikingek a Brit-szigetek főleg kelta lakóit vestman-nak, azaz nyugati embernek hívták.

A legendát azonban a modern történészek nem mindegyike fogadja el. Sokak szerint nem valószínű, hogy az összes lázadó rabszolgát sikerült meggyilkolni, valószínűleg maradtak leszármazottaik. Mások szerint a sziget elnevezését az első állandó telepesről, Herjólfur Bárðarson-ról kaphatta, aki maga minden bizonnyal írországi származású, azaz vestman volt.

A régészet eredményei szerint a Vestmannaeyjar szigetein az első állandó szállások 900 és 930 között jöttek létre.

A lakosság fő foglalkozása az ősidőktől kezdve a halászat volt, kiegészítve madárfogással (a szigeteken tömegével fészkelő lundák húsa kitűnő), madártojás gyűjtésével és az Izlandon elmaradhatatlan juhtenyésztéssel.

A Vestmannaeyjar szigetek egyetlen településének hivatalos neve Vestmannaeyjabær (kb. Vestman-szigetek városa), de a gyakorlatban azt is Vestmannaeyjar néven nevezik. Ez a legnagyobb szigeten, Heimaey-n terül el, mintegy 4000 fő lakja. A többi sziget lakatlan, bár közülük kettőn (az egyik Elliðaey) található egy-egy menedékház/vadászkunyhó.

A 16,3 km² összterületű Vestmannaeyjar mintegy 15 nagyobb szigetből és 20 sziklazátonyból, sziklaszirtből áll. Főbb szigetei: Heimaey (13,4 km²), Surtsey (1,4 km²), Elliðaey (0,45 km²), Bjarnarey (Vestmannaeyjar) (0,32 km²).

A szigetcsoport 1973-ban került a nemzetközi figyelem középpontjába, amikor az izlandiak hónapokon át a Heimaey kikötőjét fenyegető láva ellen védekeztek, amely az Eldfell vulkánból származott.

Heimaey kikötője
Az első pillanatokban nyilvánvalóvá vált, hogy itt minden a lundákról fog szólni...
Még az útjelző tábla is lundát formáz.

Miután kikötöttünk Heimaey szigetén, elmentünk megkeresni a szállásunkat, amit az airbnb-n foglaltunk le. A házikónk egy megkövült lávafolyam végében állt.

A szigeten elsőként a Sæheimar aquarium-ba mentünk.
Az Akvárium és Természettudományi Múzeum arról híres, hogy itt találkozhatunk Tóti-val, a lundával. (A lundák amúgy vadon élő madarak, és mint ilyenek, nem barátságosak.) Tóti-t körülbelül egy hetes korában találták elhagyatottan, a szezon végén, amikor az összes többi lunda már sokkal nagyobb volt mint Tóti, és kész arra, hogy kirepüljön a fészekből. Tóti barátságos és szereti a figyelmet, amit a múzeum látogatóitól kap. Az útikönyv szerint a kezedbe is veheted és meg is simogathatod. Laurent erre vágyott, mióta az utat terveztük. Pechjére azonban ahelyett, hogy egyből a tettek mezejére lépett volna, megkérdezte a teremőrt, hogy megfoghatja-e. Erre a hölgy határozott nemmel válaszolt, hogy nem szabad. Így Laurent nem fogta meg a madarat. Nem úgy a kisgyerekek, akik nem kérdeztek, csak mentek, és simogattak, tapiztak. Szegény Laurent, úgy sajnáltam!
Az Akvárium és a Természettudományi Múzeum 1964-ben alakult, az első a maga nemében Izlandon. A múzeum gyakorlatilag semmit sem változott 50 éve, nem befolyásolták a trendek vagy a divat.

Tóti

Tóti és a háttérben egy lunda-bébi :-)

Én sem kérdeztem, csak simiztem

A kis piszok jól meg is csípett... jó erőset tud csípni.

Laurent kérdezett... nem kellett volna :-(

Tóti engem szeret... nem hiába, pasi a lelkem :-)

A múzeum akváriumaiban élő halakat és különböző, az észak-atlanti óceánra jellemző fenéklakó fajokat láthatunk.

Izland legtöbb fészkelő madara is ki van állítva (kitömött állatok), mellettük tojásaik. Van még jó néhány példány költöző-, és vándormadarakból, valamint néhány nagyon ritka halfaj és rákok.

A Természettudományi Múzeum részen van egy kőzet-, és ásvány gyűjtemény is.

Mivel a múzeum egy madármentési központ is egyben, így gyakran előfordul, hogy különböző madárfajokat, de leggyakrabban lundát láthatunk itt kóricálni.

FOLYTATÁS ITT!!!

Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg másokkal is! Ha nem szeretnél lemaradni a következő utazásunkról, akkor kövess minket a Mindenütt jóóó blog Facebook oldalán, ahol még több érdekes tartalommal és egy szuper közösséggel találkozhatsz!

LINKEK:

Seljalandsfoss vízesés ANGOLul: https://en.wikipedia.org/wiki/Seljalandsfoss
Vestmannaeyar szigetek MAGYARul: https://hu.wikipedia.org/wiki/Vestmannaeyjar
Heimaey sziget MAGYARul: https://hu.wikipedia.org/wiki/Heimaey
Sæheimar aquarium ANGOLul: http://saeheimar.is/en

(A bejegyzésben szereplő képek egy részét Laurent készítette.)

1. Már nagyon vártam a folytatást.
    A szállás nagyon úgy hangzik, mintha ugyanaz lett volna, mint a miénk, igaz, a miénk (Steinar 3) a Seljalandsfoss után volt. Mi is minden nap borzasztóan korán keltünk.
    Éppen, hogy hazajöttünk Izlandról, egyszer csak megjelent itt nálunk (Néemtország) a Skyr joghurt az üzletekben, azóta is csak azt veszem.
    Ugyanez volt nekünk is, hogy pont akkor kezdett el szakadni az eső, mikor megálltunk a Seljalandsfossnál. :-)
    A Westmännert kocsival nem igazán értem, mert mi is akartunk átmenni, de végül kihagytuk a tervből, mert azt olvastam, hogy ott csak a helybéliek mehetnek autóval és az autót nem lehet átvinni és mivel nbem akrtuk egy napra a drága bérautót odaát állni hagyni, így nem mentünk át, pedig nagyon jó lett volna.
    A Lundák nagyon édesek.
    Csináltam egy tartalomlistát, ami alapján részenként megtalálod nálam az összes izlandi beszámolót: http://utazasbolond.blogspot.de/2016/09/tartalomjegyzek.html
    üdv

1. Tudom ;-)
      Mi a szállást az airbnb-n foglaltuk, Efra-Sel 845 Flúðir-ben volt.
      Itt (Olaszország) sehol nem láttam Skyr-t.
      Milyen sok hasonlóság van! :-)
      Én nem hallottam erről... A jegyet előre foglaltuk és vettük meg a neten, simán csak odamentünk a kikötőbe a jeggyel, és felmentünk a kompra. Senki nem szólt semmit. A szigeten sem.
      Én először nem értettem, hogy Laurent miért akar annyira odamenni, de ráhagytam. Aztán ott már nagyon élveztem, és nagy kár lett volna kihagyni. Nagyon tetszett a hely.
      Lesz még 1 de lehet, hogy inkább 2 bejegyzés a szigetről. :-)
      Köszi a listát, megnézem! :-)